Waarom zou je als organisatie een digitale transformatie doorvoeren?

De digitale transformatie. Wat is het? En waarom is het van belang voor mijn organisatie? Binnen een paar minuten ben je weer up-to-date.

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

De digitale revolutie, of data revolutie, die nu plaatsvindt gaat gepaard met nieuwe en interessante ontwikkelingen in de computertechnologie. Denk daarbij aan zaken als: kwantumcomputers, big data en artificiële intelligentie. Zoals met allerlei verschillende nieuwe technieken zullen ook deze nieuwe technieken hun intrede in het zakenleven doen. 

Wat is de digitale transformatie concreet?

Dit gaat al veel verder dan een simpele koppeling met internetwebsites. De digitale transformatie komt concreet gezegd op het volgende neer: digitale middelen voluit benutten om concurrentievoordeel te realiseren. Het inzetten van al bestaande data om je marketing- en verkoopactiviteiten verder te optimaliseren. Vroeger sloeg je misschien alle data op en daar bleeft het dan bij.

Tegenwoordig kun je die informatie bewerken en inzetten om je omzet te verhogen, bijvoorbeeld door alleen nieuwsbrieven aan een bepaalde target binnen je datalijsten te sturen, met het gevolg dat dit type klant makkelijker converteert dan de gemiddelde klant. Dit effect komt niet uit de lucht vallen, maar is een gevolg omdat je de juiste advertentie, op het juiste moment en aan de juiste klant hebt aangeboden.

Informatie centraal opslaan en integraal benutten

Wanneer je al de informatie die je van jouw klanten verzameld op een centraal punt opslaat (in je CRM bijvoorbeeld), dan biedt dat mogelijk om een eenduidig klantbeeld te schetsen en de mogelijkheid een klant veel persoonlijker te benaderen. De juiste informatie over klanten zorgt ook dat je beter kunt inspelen op klantbehoeften en meer prospects naar klanten converteert.

Het stelt je zelfs in staat om nieuwe proposities te ontwikkelen. Dit omdat je gemakkelijker nieuwe problemen en uitdagingen ontdekt van jouw klanten. Ook op R&D gebied biedt het je kansen om je bedrijf verder te helpen. De digitale transformatie is in het kort de transitie die je van een statische onderneming naar een dynamische onderneming maakt.

Digitale transformatie mogelijk maken

De vertegenwoordiger vs de moderne accountmanager

Vroeger hield je als vertegenwoordiger met pen en papier bij welke prospects je bezocht en wat je met ze besprak. Of wanneer het een regenachtige dag was, stuurde je 100x hetzelfde bericht aan 100 willekeurige prospects met de hoop dat 10% interesse toonde en je dus afspraken had. Je merkt dat de oude manier van sales heel erg tijdrovend is en weinig zoden aan de dijk zet. Je stopt er heel veel tijd in om er uiteindelijk weinig rendement uit te halen. Ook had je het risico dat je dubbel werk deed en af en toe zelfs misschien wel dingen vergat. 

Welkom in de 21e eeuw

Laten we nu vooruit spoelen naar de huidige tijd, welkom in de 21e eeuw. Het bedrijf waar de desbetreffende accountmanager werkt, maakt gebruik van een modern CRM-Systeem. Dit systeem is gekoppeld met de website en de social media kanalen van het desbetreffende bedrijf, als gevolg hiervan heeft het bedrijf relevante datalijsten en potentiële klanten die meer informatie willen (inbound-leads). Deze datalijsten maken het mogelijk om de customer journey, dat is de weg die de klant aflegt te personaliseren.

Inspelen op de moderne consument

Iedere consument is namelijk anders en heeft als gevolg daarvan andere behoeften. Sommige klanten zijn makkelijk tijdens de oriëntatiefase, terwijl sommige klanten echt wel hun tijd nodig hebben. Terug naar de moderne accountmanager. Door de data die hij vanuit zijn CRM-systeem interpreteert, plant men zijn dag om alleen met prospects contact te leggen, waarvan hij weet dat deze “ready” zijn. Naast dat dit het werk van sales makkelijker en zelfs leuker maakt, wordt ook “de sale makkelijker gesloten”. In plaats van dat het vanuit een extrinsieke bron komt, komt het nu vanuit de klant zelf.

Goede organisatie is het halve werk

Een CRM-Systeem ervoor dat de accountmanager georganiseerd is en blijft en op deze manier kan hij nog meer sales genereren. Ook het feit dat het CRM-Systeem automatisch allerlei berichten tijdens de verschillende INBOUND-fases kan sturen, zorgt dat ervoor dat de accountmanager zijn dag op een hele productieve manier kan doorkomen. De vertegenwoordiger van toen was 80% administratief bezig en 20% verkopend, terwijl de moderne accountmanager 80% van zijn tijd aan verkopen spendeert en slechts 20% aan administratie.

Personalisatie gebruiken om de klanttevredenheid te verhogen

De huidige samenleving is erg gericht op het huidige individu. Als gevolg van de vergaande individualisering waarin wij ons nu bevinden is als gevolg hiervan ook de interactie met bedrijven veranderd. Klanten willen niet meer op een onpersoonlijke manier aangesproken worden. Ook zijn consumenten door de komst van het internet veel mondiger en kritischer geworden.

Blijf authentiek

Men weet tegenwoordig precies hoe de eigenlijke vork in de steel steekt. Het is belangrijk om als bedrijf in te spelen op wat jouw klanten willen, klanten weten meteen of je als bedrijf authentiek bent of alleen maar een PR show aan het opvoeren bent. Nu je dit allemaal zo leest, denk je bij jezelf “ik wil dit ook!”. Personalisatie is makkelijker dan je denkt, eigenlijk werkt het precies op dezelfde manier als hoe wij mensen onderling met elkaar omgaan. Iemand een fijne verjaardag wensen is meestal al een goed begin, maar ook speciale nieuwsbrieven sturen is een vorm van personalisatie

Digitale transformatie naar de praktijk doorvertalen

In de moderne tijd moet je weten hoe je jezelf kunt onderscheiden van de concurrentie. Start dus bij het uitwerken van je visie & missie uit en breng je customer journey in kaart. Je zult zien dat je serieus snel stappen kunt gaan zetten met de digitale transformatie van jouw bedrijf!

Wil je meer weten?

Ik transformeer jouw organisatie in een sterk en relevant merk online. Neem hier contact op en dan spreken we elkaar snel.

Ontdek Meer

Facebookmarketing

De Facebook Pixel: wat is het en waarom heb je er een nodig?

Als je Facebook-advertenties gebruikt, is er één belangrijke tool die je meteen moet gebruiken om het meeste uit jouw budget voor sociale advertenties te halen: de Facebook-pixel. Lees er alles over in dit artikel.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op, wij gaan graag voor je aan de slag.

Bas profielfoto rond-min

Bas van Lieshout
Digital Strategy

×