Social Media is hèt marketingmedium anno 2020. Vroeger spendeerde je veel geld om onder de aandacht te komen van je klanten, maar tegenwoordig kan je met een druk op de knop een grote massa bereiken en dit zonder dat je veel kosten hoeft te maken.

 

Ik hoor je al denken: “Dit willen wij ook binnen onze organisatie, alleen hoe kunnen wij onze inspanningen concreet maken?”. Een goed gedefinieerd stappenplan kan helpen om valkuilen te omzeilen en het biedt houvast bij onzekerheid. In deze blog lichten wij de 7 stappen toe, waarmee jij een ijzersterk social media plan kan opstellen. Om een vliegende start in de huidige digitale wereld kan maken.

 

Vroeger was directe marketing een bewezen bron voor stabiele groei, tegenwoordig is INBOUND-Marketing de way to go. Deze nieuwe manier van marketing is volledig gecentreerd op de klant en dwingt organisaties om zich te focussen op waardecreatie en dit houdt dat je door het gericht ontwikkelen van content de klant verder kan helpen in de verkoopfases (INBOUND-Funnel). 

Stap 1 Doelen Stellen

Wanneer je zou varen zonder eindbestemming, dan is de kans groot dat je schipbreuk gaat lijden, maar met een goed opgezet plan is het bijna zeker dat je zonder problemen de haven van je bestemming aandoet. Voor een organisatie gelden precies dezelfde principes, je moet namelijk goed nadenken over wat je wilt bereiken met social media. In een social media plan formuleer je dan ook eerst de doelstellingen met wat je wilt bereiken met de communicatie op social media. Drie belangrijke aandachtspunten hierbij zijn Brand Awareness, Betrokkenheid en Conversie. Beschrijf doelstellingen altijd SMART: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

De aandachtspunten in het kort:

  1. Brand Awareness: In hoeverre zijn klanten bekend met jouw merk, welke associaties hebben ze met het merk. Dit kunnen positieve of negatieve associaties zijn. Brand Awareness ontwikkel je in de loop van de tijd en met behulp van marketingactiviteiten kan je hierop gericht sturen. Brand Awareness is vooral belangrijk om je te differentiëren van je concurrenten bij het in de markt zetten van een nieuw product of dienst, omdat je hiermee namelijk een stap voor hebt.
  2. Betrokkenheid: 2000 likes op een Instagramfoto hoeft niet gelijk te betekenen, dat dit ook betrokken klanten zijn. Betrokkenheid is een maatstaf waarmee je kunt bepalen of prospects en klanten ook echt loyaal aan je merk zijn. Zijn je volgers alleen maar likers of zijn het ook mensen die bijvoorbeeld met welgemeend enthousiasme hun nieuwe aankoop delen met hun eigen volgers.
  3. Conversie: Van click naar omzet, ook dit is voor een ondernemer een hele belangrijke metric. Hoeveel bezoekers heb je in een gegeven periode en hoeveel van die bezoekers leid je verder in de funnel. Van een kijker een koper maken, dat is eigenlijk waar conversie om draait. Conversie reken je uit door: het aantal bezoekers / aantal mensen wat de gewenste actie heeft ondernomen x 100 te doen.

Stap 2 Welke doelgroep wil je bereiken?

Wanneer je als ondernemer niet weet wie je klanten zijn, dan wordt het moeilijk om met de juiste content te komen. Dit noemen we met hagel schieten en als ondernemer is het belangrijk om juist gericht aan je business te werken. Daarom is het belangrijk dat je een “buyer-persona” ontwikkeld. Alleen wat is een buyer-persona? Een buyer-persona gaat verder dan slechts het benoemen van wie je klant is, een persona is een gedetailleerde schets van een fictieve klant, waar jij graag zaken mee wil doen. Variabelen die in een buyer-persona aan bod komen zijn:

  • Naam van je persona?
  • Politieke voorkeur?
  • Job: wat wil die gedaan krijgen?
  • Angsten, belemmering of frustraties?
  • Afgeronde opleiding?
  • Hobby’s?
  • Geslacht?
  • Leeftijd?
  • Waarom koopt hij/zij het betreffende product wel/niet?
  • Wat is zijn of haar visie op de wereld?
  • Etc…

Je kan het zelf zo uitgebreid maken als je zelf wil. Pak een groot A3-Vel of teken dit op een whiteboard uit. Maak het visueel voor jezelf en voor je collega’s. Je zult merken dat je met een hele andere blik naar de klant gaat kijken en wellicht dat je zelfs op verfissende ideeën komt voor je marketinginspanningen.

Een uitwerking van een Buyer Persona

Stap 3: Welke kanalen zet je in?

Op het moment zijn er talloze social media platformen om je boodschap te verkondigen, alleen je kunt niet op alle kanalen tegelijk aanwezig zijn. Daarom is het belangrijk om prioriteiten te stellen, zodat je maximaal rendement haalt uit je marketinginspanningen. Wanneer je je buyer-persona hebt opgesteld heb je voor jezelf een beeld verschaft, je weet nu beter wie je klanten zijn en waar ze zich bevinden en daardoor is het nu ook duidelijk op welke kanalen de focus gelegd kan worden.  De meest bekende platformen zijn:

  • Facebook: Brede doelgroep vanaf 25-jaar en ouder. Een opkomend kanaal, doordat mensen van middelbare leeftijd het platform ook ontdekt hebben. Dit platform is casual en vooral gericht op entertainment en content wat makkelijk geconsumeerd kan worden.  Facebook kan zowel door B2B als B2C gebruikt worden;
  • Instagram: Status en fame domineren hier de headlines, dit is het kanaal waar je vooral veel jongeren en millennials aan zult treffen. Content wat het hier goed doet zijn kwalitatieve afbeeldingen, denk aan: quotes, achter de schermen en om je fanbase op de hoogte te stellen;
  • LinkedIn: Een medium waar je vooral een grote zakelijke doelgroep kan bereiken, uitgegroeid van online cv naar een volledig platform waar je je netwerk bij kan houden. Je treft hier zowel Young Professionals als seniormanagement aan;
  • Snapchat: Platform waar je foto’s kan sturen naar je vrienden met waar je op dat moment mee bezig bent. Dit is een kanaal wat vooral door (middelbare) scholieren gebruikt wordt, de gemiddelde leeftijd is: 18 – 25. Een platform waar je als B2C-Bedrijf gemakkelijk in contact kan komen met jongeren;
  • YouTube: Gemengd kanaal, je kunt er terecht voor entertainment maar ook om kennis op te doen. Dit platform wordt door een groot deel van de bevolking gebruikt.  Als bedrijf kan je bijvoorbeeld how to’s, nieuwtjes of vlogs plaatsen;
  • TikTok: Een platform wat heel erg beroemd is onder jongeren, het stelt je in staat om bijvoorbeeld viraal te worden door te zingen. Dit is vooral geschikt voor bedrijven met een jong imago.

Stap 4 Welke content ga je plaatsen?

Het Hero Hub Hygiëne model van Google is hét model dat je wilt gebruiken voor je social media strategie. Door te werken met dit model kun je er zeker van zijn dat alle facetten van jouw plan aan de orde komen. Dit is een simpele contentstrategie wat er voor zorgt dat je scoort met je content. Het Hero Hub Hygiene model komt op het volgende neer. Je Hero content is de traffic generator, zodat mensen kennis maken met jouw merk en met jouw producten, zodat je brand awareness groter wordt. De hub is een aftakking van de Hero content, dit is content wat je creëert om ervoor te zorgen dat klanten echt betrokken zijn bij jouw brand. Het zorgt ervoor dat er een flow van terugkerende bezoekers ontstaat. Tot slot zorgt hygiëne content ervoor dat je klanten langzaam warm worden gemaakt om je bedrijf verder te onderzoeken. Van theorie naar praktijk ziet het er als volgt uit:

  • Hero (de stam): Content waar echt veel werk in gaat zitten. Dit is de content die iedereen moét zien. In dit opzicht geldt het principe kwaliteit over kwantiteit, een artikel wat bijvoorbeeld inhoudelijk sterk is.
  • Hub (de takken): De frequentie is hier erg van belang, dit is content wat je Hero content aanvult.
  • Hygiëne (de vruchten): Kleine contentmarketinginspanningen die tot grote resultaten kunnen leiden. Dit zijn vooral kleine dingen, denk aan een how to, infographic etc.

Het 3H-Model

Stap 5. Zorg voor interactie

Zorg voor eigentijdse en vooral unieke content, dat dicht bij de waarden en visie ligt van het bedrijf of organisatie. Hiermee verras je je publiek het meest. Door unieke content zorg je voor terugkerende bezoekers en interactie. Naast het genereren van unieke content is het belangrijk om in gesprek te gaan. Dit wordt ook wel community management genoemd en zorgt ervoor dat de klant het gevoel krijgt dat er ook echt naar hem/haar geluisterd wordt. Met deze inzichten kan je je business verder ontwikkelen.

Dit zien we ook terug in hero content. Speciale acties kunnen extra kracht bijgezet krijgen door een campagne hieraan te hangen. Dit kunnen campagnes zijn waarbij bijvoorbeeld influencers worden ingeschakeld, maar dit kan ook een eigen actie zijn. Belangrijk is dat er interactie wordt opgezocht met de doelgroep. Dit zijn campagnes die voor een langere tijd worden gedraaid en naast de reguliere hygiëne en hub content geplaatst wordt. Het liefst campagnes die oproepen tot actie, zodat de ambassadeurs van jouw bedrijf ermee aan de slag gaan en de content verspreiden voor je.

Stap 6. Maak advertenties

Om ervoor te zorgen dat de betrokkenheid en het bereik van jouw content wordt vergroot, kun je er aan denken om deze te promoten middels advertising. Maak extra budget vrij om een boost te geven aan jouw meest waardevolle content op social media. Geef dit budget op een slimme manier uit, adverteer alleen op de platforms waar zich jouw ideale persona’s bevinden. Marketing is geen sluitpost, maar een vitaal onderdeel van een organisatie. Het is het levensbloed, want zonder klanten kan je geen verkoop sluiten.

Stap 7. Meet de resultaten

Om jouw social media doelen te behalen en te meten is het handig om een aantal KPI’s (Key Performance Indicators) op te stellen. Met deze 7 stappen heb je een goede basis voor een ijzersterk social media plan. Het belangrijkste is om altijd te blijven meten, leren en optimaliseren. Het bijhouden van social media kan daarom wel eens een dagtaak zijn. Veel bedrijven vergissen zich vaak in de hoeveelheid tijd die zij hieraan kwijt kunnen zijn. Het is daarom raadzaam een of meerdere verantwoordelijken hiervoor aan te stellen, om alles in goede banen te leiden. Houd ook in je achterhoofd dat een investering eerst tijd vergt, voordat het rendeert.

×