6 tips om je bedrijf met behulp van CRM een positieve wending te geven

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

In het voorgaande artikel hebben we het gehad over de impact van digitale transformatie. Dit artikel gaan wij voornamelijk gebruiken om de theorie praktisch te maken. Men kan boeken vol over digitale transformatie schrijven en lezen, alleen hiermee kan jij je omzet niet verbeteren. Het is wel leerzaam, alleen daar kun je de rekeningen niet mee betalen. In dit blog gaan wij praktische handvatten bieden om jouw bedrijf een push in de juiste richting te geven.  

Momenteel ben je je aan het oriënteren op digitale transformatie, echter weet je nog niet hoe dit op een goede manier vorm kan geven. Hieronder geven we 6 tips om het maximale uit jouw digitale transformatie met behulp van CRM te halen.

Digitale transformatie heeft vooral te maken met het inzetten van de juiste tools, om je verkoop- en marketingproces te optimaliseren, zodat jij meer gekwalificeerde leads kan transformeren naar klanten. Met deze klanten kan jij je bedrijf weer naar nieuwe hoogtes tillen, door met dat geld weer nieuwe investeringen te doen. Nu hebben wij vooral stilgestaan bij wat digitale transformatie is, dit heeft ons een globaal beeld verschaft. Vandaag gaan wij wat dieper op dit onderwerp in en toelichten, hoe je met behulp van een CRM (Customer Relationship Management) systeem al deze principes praktisch kan maken.

Tip 1: Ken je data

Wanneer je voor het eerst met een CRM-Systeem begint, dan is het belangrijk om te weten wat voor gegevens je verzamelt en vooral hoe jouw leadfunnel eruit ziet. Data is king zegt men ook weleens, echter is het dan het wel belangrijk om dan met de juiste gegevens te werken.

Denk aan een CRM-Systeem wat met een agendasysteem gekoppeld is, of een CRM wat met een boekhoudprogramma gekoppeld is. Het voordeel hiervan is dat je integraal te werk kan gaan, dat wil zeggen dat je niet meer steeds hoeft te switchen tussen allerhande applicaties.

Een integraal gekoppeld CRM is namelijk niet alleen interessant voor een accountmanager, maar ook voor iemand van de afdeling marketing en finance. Data is namelijk de olie die de machine draaiende houdt.

Tip 2: Ontwikkel een verbetercultuur

Wellicht ben je ervan overtuigd dat de omslag naar digitaal jouw bedrijf naar nieuwe hoogtes brengt. Alleen aan een digitale transformatie heb je niet veel, wanneer je de eigen bedrijfscultuur laat versloffen. Het werkt eigenlijk hetzelfde als met ideeën om je leven te veranderen. Je kunt je leven niet zomaar omgooien, als je niet aan je mindset werkt. In een bedrijf werkt dat precies zo, want ook al heb je je bedrijf getransformeerd met de allermooiste en beste tools en dashboards. De vruchten van deze interessante ideeën kun je pas plukken, als alle neuzen naar dezelfde kant wijzen en je personeel gemotiveerd is deze tools ook daadwerkelijk te gebruiken..

Handige tools inzetten in combinatie met een verbetercultuur kan erg veel opleveren. Het is daarbij wel belangrijk om te beseffen dat de grootste winst te behalen valt wanneer de tools én een verbetercultuur worden doorgevoerd.

Tip 3: Wat is jouw verhaal

Tegenwoordig kijkt een klant veel meer naar het verhaal achter een onderneming, men is niet alleen prijsbewust maar kijkt ook naar de identiteit van een bedrijf. Klanten vragen zich af waar een bedrijf voor staat en niet onbelangrijk wat haar beweegredenen zijn. Vooral met ontwikkelingen als social media is het makkelijker dan ooit om bedrijven met elkaar te vergelijken. Dit gebeurt dan ook. De markt wordt steeds transparanter.

Denk als organisatie goed na over wat jij als bedrijf in deze wereld toevoegt en niet onbelangrijk ‘hoe’ je dit eigenlijk doet. Probeer een eenduidige branding strategie te hanteren, want op deze manier kan je namelijk je reputatie opbouwen en bewaken. Ook beschikken veel moderne CRM-Pakketten over tools om marketingfuncties stroom te lijnen, denk aan: het creëren van funnels, nieuwsbrieven e.d. CRM’s zijn al lang niet meer de digitale versie van een contactenboekje. Je kan het helemaal uitbreiden en koppelen, zoals jij zelf wilt.

Tip 4: Neem de tijd om goed te oriënteren

Wanneer je Google opent, dan zul je vele verschillende CRM-systemen tegenkomen. Al met al erg verwarrend, gelukkig kan je met een paar universele regels op een ontspannen manier oriënteren. Zoals met elk product, kijk goed naar deze zaken:

  • Schaalbaarheid;
  • Mogelijke koppelingen en tools;

Je hebt niks aan een gelikte tool, wanneer je er zelf niet mee kunt doen wat je nodig hebt van een CRM Pakket. Het moet wel functioneel blijven. Tevens heb je niks aan een applicatie, die te uitgebreid is voor je wensen. Neem een paar trials en probeer proefondervindelijk te kijken of dat bepaalde pakket bij jou wensen past en maak vooral gebruik van tip 2. Met behulp van een verbetercultuur kan je namelijk veel sneller tot een keuze komen.

Tip 5: Richt een sterke procesgerichte organisatie in

Voordat je met een crm-systeem aan de slag gaat is het van groot belang om je eigen processen goed door te lichten. Een CRM neemt dezelfde denkfouten van de mensen die er werken over. Maak bijvoorbeeld stroomdiagrammen van veelvoorkomende processen, optimaliseer deze en probeer daarna vanuit deze stroomdiagrammen je CRM implementatie langzaam te implementeren.

Tip 6: Automatiseer meer taken

Je gebruikt nu al een tijd een CRM-Systeem, wellicht merk je dat dit het werk al een stuk gemakkelijker en leuker maakt. Waarom zou je niet meer taken kunnen automatiseren? Denk aan processen die op de afdeling finance, operations en HR lopen? Ook zij kunnen profijt halen uit automatisering op de juiste manier. Ga eens met elkaar om tafel en spar met elkaar, dat is hoe je als organisatie concurrentiebestendig blijft. Samen leren en samen vooruit komen.

Conclusie

Het is dus belangrijk om keuzes te maken op basis van data en de ‘zachte’ kant van het bedrijf absoluut niet te vergeten met een digitale transformatie. Pas als zowel het CRM systeem als de juiste cultuur met elkaar worden samengevoegd levert dit resultaten op.

Let er daarnaast op dat je een heldere branding strategie voor je bedrijf hebt en kies voor een CRM systeem dat goed past binnen de behoefte van jouw organisatie om deze goed procesgericht in te kunnen delen en vele taken te kunnen automatiseren.

Ben je benieuwd hoe je met jouw organisatie in kunt spelen op deze veranderingen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je met het reduceren van complexiteit in de digitale wereld, zodat je kunt blijven groeien met je bedrijf. 

Ontdek Meer

Digital Strategy

Digitale marketingtrends voor de rest van 2020

We zijn inmiddels al aanbeland in juni en veel ondernemers zijn benieuwd naar hoe de marketingtrends er de komende tijd uit zullen zien. Laten we vooruitkijken naar wat de komende kwartalen ons te bieden hebben. Een goede ondernemer kijkt niet alleen vooruit, maar blikt eveneens terug op voorgaande ontwikkelingen en wat de impact daar dan van geweest is op zijn of haar bedrijf.

BENIEUWD NAAR DE MOGELIJKHEDEN VOOR JOUW BEDRIJF?

Wij zorgen dat je relevant blijft in deze snel veranderende digitale wereld.

Bas profiel rond 2

Bas van Lieshout
Digital Strategy

×