5 uitspraken die de marketingwereld in 2025 gaan definiëren

Er zullen zich een aantal interessante verschuivingen voordoen, waardoor marketing er niet meer uit zal zien zoals het er vandaag de dag uitziet. Laat je inspireren en proef alvast de sfeer van hoe marketing in 2025 eruit komt te zien.

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

1. Marketing en sales leven niet meer in hun eigen bubbel

In het verleden waren deze twee disciplines gescheiden van elkaar. Met de introductie van het internet is marketing en sales meer naar elkaar toegegroeid. Hubspot noemt dit Smarketing. Het beschrijft een situatie waarin sales samen met marketing in complete synergie met elkaar samenwerken. Het voordeel hiervan is dat je minder kosten hebt, een efficiëntere organisatie en vooral meer ruimte tot samenwerken krijgt. 

Vaak lopen deze twee afdelingen door elkaar heen, terwijl dat eigenlijk niet slim is. Je kunt geen producten verkopen, wanneer klanten je niet weten te vinden. Het scenario wat je vaak voorbij ziet komen is dat marketing over sales klaagt en dat sales over marketing klaagt. Het is vandaag de dag dus juist veel slimmer om de handen in een te slaan. Bijvoorbeeld door samen een marketing & sales plan te ontwikkelen en die ook gezamenlijk uit te voeren. Op deze manier krijg je alle neuzen dezelfde kant op en dit scheelt tijdsverspilling en frustratie van beiden kanten. 

Om de samenwerking goed te laten verlopen is het erg belangrijk om op twee KPI’s te sturen, dit zijn de “leadmanagement” en de “funnel/pipeline”. Wanneer deze twee variabelen met elkaar verbonden zijn, dan kan je bedrijf op een gezonde en duurzame manier groeien. Je kan namelijk wel je best doen om veel prospects te genereren, maar wanneer je ze niet opvolgt heb je er ook niks aan. Daarom is het belangrijk dat je een stabiele stroom aan klanten hebt en die ook effectief opvolgt. Dit doe je door je leadfunnel te optimaliseren en je leads goed te managen.

2. Data is het nieuwe goud

Wat lang voor onmogelijk leek is tegenwoordig verworden tot de realiteit. Met de juiste informatie kan jij je bedrijf bijna in realtime sturen en zo nog meer toegevoegde waarde creëren. Als moderne business professional heb je toegang aan een schat van informatie over wie je klanten zijn en wat ze willen.

Kunstmatige intelligentie gaat eveneens een grote rol spelen en veranderen hoe marketing eruit komt te zien. De marketeer van de toekomst is minder administratief bezig, maar juist meer gericht op content creatie. AI en tools op het gebied van automatisering zullen heel veel taken automatisch doen verlopen, hierdoor krijgt de marketeer zeeën aan tijd om echt te doen waar hij voor ingehuurd is. Namelijk het product vermarkten, zodat het goed verkocht kan worden. 

3. Bedrijven staan dichter bij de klant

Ondanks de verdergaande ontwikkeling van internet en communicatietechnologie in de komende 5-jaar, zal een mens het nog steeds waarderen om persoonlijk aangesproken te worden. Het menselijke zal nog altijd een grote rol blijven spelen, sterker nog bedrijven die dit goed weten vorm te geven zullen nog meer competitief voordeel genieten. De juiste sales-, product-, of supportervaring gaat dan tot een loyale klant leiden, die zich positief uitlaat over je merk.

Uiteindelijk zal de klant door een computer geholpen worden, alleen hij zal dit niet merken. Dit komt omdat de tools dan zodanig geoptimaliseerd zijn, dat het voor de klant natuurlijk overkomt. Tevens zal ook de bijbehorende analytics tot in de puntjes verfijnd zijn. Het klinkt misschien onmogelijk, maar het bedrijf zal steeds dieper met de klant interacteren. Hier valt dan te denken dat telefoongegevens en andere gegevens (vrijwillig) met de desbetreffende organisatie gedeeld gaan worden. Ook chatbots en andere vernuftigheden zullen een grote rol gaan spelen in de toekomst, deze ontwikkeling gaat ervoor zorgen dat klantenservice voor een groot deel geautomatiseerd gaat worden. 

4. BI is meer dan een Excel sheetje

De verwachting is dat Business Intelligence volwassen gaat worden, met de normalisering van artificiële intelligentie (AI), zal de moderne marketeer ook een schat aan kennis vergaren. Het gevolg hiervan is dat je gerichter kunt inspelen op de market en de juiste data op het juiste moment kan openen. Om een eenduidige klantervaring te creëren is het belangrijk dat al die tools onderling met elkaar communiceren, waardoor het voor marketeers makkelijk wordt om een duidelijk beeld te krijgen.

Goed presterende marketingorganisaties hebben betere manieren gevonden om hun toegevoegde waarde aan te tonen. Bijvoorbeeld met nieuwe rapportagemethoden zoals pipelinerapporten, tevredenheidsscores en de customer lifetime value. Voorheen noteerde je alles in een Excel-Sheet, nu is het mogelijk om met geavanceerde BI-Tools (zoals Power BI) diepe data-analyses te doen. 

5. De community wordt belangrijk

Je ziet nu al bedrijven die reeds via social kanalen sterke banden opbouwen met hun doelgroep. Bovendien is het inzetten van social influencers – bekende bloggers of vloggers met veel volgers – geen nieuw concept. Echter is het belangrijk dat je je niet richt op die ‘top level’ online influencers, maar je juist te focussen op het middensegment.

Dit zijn vaak bloggers of influencers die zelf ook nog aan hun zichtbaarheid werken, dat betekent dat je een gezamenlijk doel hebt. Zo werk je samen naar resultaten toe, en dat schept een band. Maar community building is niet een leuk kanaal dat je ‘gewoon even inzet’ naast je andere middelen. Het moet wel binnen je strategie passen, want anders kan je het net zo goed niet doen. 

Conclusie

In het kort zullen marketing en sales nog meer naar elkaar toe gaan groeien, wordt er steeds meer aangestuurd op basis van beschikbare data, wordt die data beter inzichtelijk door business intelligence, zal het menselijke een zeer belangrijk onderscheidende factor blijven en wordt het bouwen van een community steeds belangrijker.

Ben je benieuwd hoe je met jouw organisatie in kunt spelen op deze veranderingen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je met het reduceren van complexiteit in de digitale wereld, zodat je kunt blijven groeien met je bedrijf. 

Ontdek Meer

Digital Strategy

Digitale marketingtrends voor de rest van 2020

We zijn inmiddels al aanbeland in juni en veel ondernemers zijn benieuwd naar hoe de marketingtrends er de komende tijd uit zullen zien. Laten we vooruitkijken naar wat de komende kwartalen ons te bieden hebben. Een goede ondernemer kijkt niet alleen vooruit, maar blikt eveneens terug op voorgaande ontwikkelingen en wat de impact daar dan van geweest is op zijn of haar bedrijf.

BENIEUWD NAAR DE MOGELIJKHEDEN VOOR JOUW BEDRIJF?

Wij zorgen dat je relevant blijft in deze snel veranderende digitale wereld.

Bas profiel rond 2

Bas van Lieshout
Digital Strategy

×