4 manieren om de omzet van jouw bedrijf te vergroten

In essentie zijn er slechts 4 manieren waarmee je je omzet kunt verhogen. Momenteel ben jij als (startende) ondernemer aan het kijken hoe jij je omzet en bottom-line kunt verhogen of verbeteren. Inzicht in deze 4 manieren met de bijbehorende praktische handvatten bieden je wellicht inspiratie voor mogelijkheden binnen jouw eigen business.

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Manier 1: Zorg voor meer klanten

Dit is misschien een open deur, maar wel een van de manieren om je omzet te verhogen. Hoe meer klanten je hebt, des te meer omzet je kan genereren. De valkuil van deze manier is dat je volledig geld gedreven gaat worden, dit is eigenlijk niet helemaal de bedoeling. Het is belangrijk dat je de juiste klanten binnenkrijgt. De juiste klanten wil zeggen, klanten die op de een of andere manier geïnteresseerd zijn in de producten of diensten die jij aanbiedt. 

Dit is waar INBOUND-Marketing om de hoek komt kijken. Een techniek die de ouderwetse marketingprincipes vervangt. INBOUND gaat ervan uit dat je je focust op je ideale klanten en wanneer je je op deze klanten focust dan heb je een grote kans dat je de deal rond krijgt.

Alleen hoe kan je deze manier het beste naar de praktijk vertalen? Maak een canvas, stippel de weg die de klant neemt en onderzoek de kenmerken van je klanten. De antwoorden die je met deze activiteiten hebt verzamelt kan je uitwerken in een buyer-persona (fictieve weergave van de ideale klant). Daarna kan je verder naar de volgende stap en dat is om content te ontwikkelen voor de verschillende fases binnen je leadfunnel, uiteindelijk zul je aangrijpingspunten ontdekken om je traffic aan het begin van je funnel te verhogen. Wanneer je funnel goed geoptimaliseerd is, zul je op termijn dus meer gekwalificeerde klanten krijgen en uiteindelijk meer omzet. Deze manier vergt strategisch inzicht, marketingkennis en vooral een lange adem. Echter is het wel een manier om je omzet op een duurzame manier voor de lange-termijn te verhogen, je zaait zaadjes om daarna de vruchten te plukken.

Manier 2: Verhoog het ordergemiddelde per klant

Er is een reden dat de McDonalds je de vraag voorlegt of je fritessaus bij je frietje wilt, dit vragen ze niet omdat ze je zo aardig vinden. Met een mooi woord noem je dit “upsellen” of in het Nederlands “bijverkoop”, extra dingen erbij verkopen om je ordergemiddelde te verhogen. In het voorbeeld van de McDonalds zou je misschien denken dat die extra €0,60 niet zoveel verschil maakt voor je omzet.  Laten we het voor de grap in context nemen, dan zie wat die extra €0,60 aan omzet extra oplevert. Stel je verkoopt elke dag 1000 kuipjes fritessaus, dan kom je uit op: €600,00 extra omzet. Dit resulteert in €219.000,00 extra omzet per jaar waar je geen dag extra voor hebt gewerkt.

Het verhogen van je ordergemiddelde werkt heel goed wanneer je volume hebt, dan treedt namelijk de wet van de grote getalen in. In principe kan je de techniek van de bijverkoop in verschillende branches toepassen, misschien heb jij wel een extra klein product of dienst wat je normaal los verkoopt? Deze kleine propositie kan je proberen te verkopen, wanneer je het hoofditem verkoopt. Stel je verkoopt schoenen, dan kan je bijvoorbeeld ook schoenpoets en inlegzolen erbij verkopen. Nu hebben we vooral van voorbeelden uit de Retail/Horeca gebruikgemaakt, maar dit principe kan je ook in de dienstverlening toepassen. Stel je bent een marketingconsultant, dan zou je bijvoorbeeld een extra kleine dienst met de hoofdopdracht kunnen verkopen. Het doel is natuurlijk niet om te “verkopen”, het grote doel is om waarde te creëren en hoe meer toegevoegde waarde je creëert, hoe meer geld je verdient.

Manier 3: Meer aankopen in een korte tijd stimuleren (frequentie)

Wanneer iemand iets bij je koopt, dan heb je omzet. Alleen deze omzet heb je dan eenmalig, maar stel iemand koopt 2 of zelfs 3 keer bij je, dan heb je vaker omzet van dezelfde klant. In plaats van dat je eenmalig €200,00 omzet, zet je nu in het optimale geval €600,00 (€400 extra) per klant om. Ook deze manier werkt wanneer je schaal hebt. Vervolgaankopen kan je stimuleren door wederom te investeren in je marketing en om ervoor te zorgen dat je klanten loyaal naar je toe zijn.

 

Manier 4: Verhoog je prijzen

Deze manier vergt niet zo veel uitleg, soms heb je de kans om je tarieven wat hoger te stellen. Alleen het risico is dat je jezelf misschien uit de markt prijst, kijk dus goed naar wat de concurrentie doet en vooral naar je eigen waardepropositie. Klanten zijn best bereid om meer te betalen voor je product/dienst, alleen dit moet je dan op een goede manier kunnen brengen. Daarstraks hadden we het over kwaliteit en toegevoegde waarde, wanneer je met de nieuwe prijzen een hogere kwaliteit kan bieden, dan heeft deze manier kans van slagen.

4 manieren om je omzet te verhogen

Tot slot (wrapping it all up)

Er zijn dus verschillende wegen die naar Rome leiden. Het is wel belangrijk dat je als ondernemer op je product/dienst focust en niet op hoe kan ik snel x verdienen, geld is een middel waarmee klanten hun waardering voor jouw proposities laten zien. Wanneer jij structureel een goede kwaliteit levert, dan zal je omzet bijna vanzelf omhooggaan. Eigenlijk een klassiek geval van oorzaak en gevolg. Lever je een goede kwaliteit en durf je daar ook wat voor te vragen, dan zal je omzet vanzelf omhooggaan. Ook combineer je het beste van verschillende werelden, wanneer je ervoor kiest om alle vier de methoden synchroon met elkaar te gebruiken.

Ontdek Meer

Facebookmarketing

De Facebook Pixel: wat is het en waarom heb je er een nodig?

Als je Facebook-advertenties gebruikt, is er één belangrijke tool die je meteen moet gebruiken om het meeste uit jouw budget voor sociale advertenties te halen: de Facebook-pixel. Lees er alles over in dit artikel.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op, wij gaan graag voor je aan de slag.

Bas profielfoto rond-min

Bas van Lieshout
Digital Strategy

×